Hjem/Båtutstyr/Navigasjon, lyd og bilde/VHF og AIS/Ocean Signal SafeSea EPIRB3 PRO nødpeilesender m/AIS og RLS



Ocean Signal SafeSea EPIRB3 PRO nødpeilesender m/AIS og RLS
Ocean Signal SafeSea EPIRB3 PRO er en moderne EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) designet for maksimal sikkerhet på sjøen. Enheten kombinerer flere nødsignal-teknologier for å gi global varsling og samtidig lokal posisjonering til nærliggende fartøy.
I tillegg til tradisjonell 406 MHz satellittkommunikasjon via Cospas-Sarsat-nettverket, sender EPIRB3 PRO også AIS-nødsignal, som kan mottas av nærliggende skip og redningsfartøy. Dette gir en raskere og mer presis lokalisering, spesielt i områder med høy skipstrafikk. Enheten inkluderer også GNSS (GPS, Galileo og Glonass) for nøyaktig posisjonsangivelse.
Enheten har Return Link Service (RLS), som gir visuell bekreftelse når nødsignalet er mottatt av redningstjenesten – en viktig trygghetsfaktor i en nødssituasjon.
EPIRB3 PRO leveres med hydrostatisk utløser (Hammar H20), som automatisk løser ut senderen hvis fartøyet synker. Den er enkel å montere og har innebygd strobelys for bedre synlighet i mørket.
Tekniske spesifikasjoner
- Globalt nødsignal: 406 MHz via Cospas-Sarsat
- Innebygget AIS-transmitter
- GNSS: GPS, Galileo, Glonass
- RLS: Return Link Service via Galileo
- Utløsermekanisme: Automatisk hydrostatisk utløser (Hammar H20)
- Batterilevetid: Minimum 48 timer drift ved utsendelse
- Vanntett ned til 10 meter
- Dimensjoner: 410 mm x 90 mm x 101 mm
- Vekt: 422 g
- Strobelys og infrarødt lys for bedre synlighet
- Manuell og automatisk aktivering
Mer info:
EPIRB3 PRO skal installeres på et egnet sted på fartøyet med fri tilgang til himmelen. Ved automatisk utløsing vil enheten løsne fra braketten og begynne å sende nødsignaler. En visuell indikator bekrefter at nødsignalet er mottatt. Det anbefales å teste enheten jevnlig i henhold til produsentens anvisninger og kontrollere batteriets levetid. En EPIRB enhet registreres sammen med båtens VHF-abonnement hos Telenor kystradio. Det er ingen abonnementskostnader utover VHF-lisensen. Båtens MMSI-nummer programmeres i EPIRB.
I tillegg til tradisjonell 406 MHz satellittkommunikasjon via Cospas-Sarsat-nettverket, sender EPIRB3 PRO også AIS-nødsignal, som kan mottas av nærliggende skip og redningsfartøy. Dette gir en raskere og mer presis lokalisering, spesielt i områder med høy skipstrafikk. Enheten inkluderer også GNSS (GPS, Galileo og Glonass) for nøyaktig posisjonsangivelse.
Enheten har Return Link Service (RLS), som gir visuell bekreftelse når nødsignalet er mottatt av redningstjenesten – en viktig trygghetsfaktor i en nødssituasjon.
EPIRB3 PRO leveres med hydrostatisk utløser (Hammar H20), som automatisk løser ut senderen hvis fartøyet synker. Den er enkel å montere og har innebygd strobelys for bedre synlighet i mørket.
Tekniske spesifikasjoner
- Globalt nødsignal: 406 MHz via Cospas-Sarsat
- Innebygget AIS-transmitter
- GNSS: GPS, Galileo, Glonass
- RLS: Return Link Service via Galileo
- Utløsermekanisme: Automatisk hydrostatisk utløser (Hammar H20)
- Batterilevetid: Minimum 48 timer drift ved utsendelse
- Vanntett ned til 10 meter
- Dimensjoner: 410 mm x 90 mm x 101 mm
- Vekt: 422 g
- Strobelys og infrarødt lys for bedre synlighet
- Manuell og automatisk aktivering
Mer info:
EPIRB3 PRO skal installeres på et egnet sted på fartøyet med fri tilgang til himmelen. Ved automatisk utløsing vil enheten løsne fra braketten og begynne å sende nødsignaler. En visuell indikator bekrefter at nødsignalet er mottatt. Det anbefales å teste enheten jevnlig i henhold til produsentens anvisninger og kontrollere batteriets levetid. En EPIRB enhet registreres sammen med båtens VHF-abonnement hos Telenor kystradio. Det er ingen abonnementskostnader utover VHF-lisensen. Båtens MMSI-nummer programmeres i EPIRB.